ТЕХНОЛОГІЯ РЕАЛІЗАЦІЇ МОДЕЛІ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ «LEAN SIX SIGMA» В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. ЧАСТИНА 2: АНАЛІЗ НЕВІДПОВІДНОСТЕЙ, ВДОСКОНАЛЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ТА КОНТРОЛЬ СТАЛОСТІ ПОЛІПШЕНЬ
DOI:
https://doi.org/10.30837/2663-9564.2024.2.11Ключові слова:
Lean Six Sigma, заклади вищої освіти, бізнес-процес, CTQC, цикл DMAIC, Мапа потоку створення цінності, FMEAАнотація
Обґрунтовано актуальність застосування новітніх технологій управління якістю, а саме методології Lean Six Sigma (LSS) в забезпеченні якості освітнього процесу в ЗВО згідно з настановами ДСТУ ISO 21001:2019 Освітні організації. Системи управління в освітніх організаціях. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 21001:2018, IDT) та Стандартів і рекомендацій щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). Проаналізовано сучасний стан розробленості проблеми адаптації виробничоорієнтованої моделі управління якістю LSS до умов функціонування ЗВО в працях закордонних та українських науковців. Метою статті є аналіз умов впровадження моделі LSS в ЗВО з метою підвищення ефективності освітніх та наукових бізнес-процесів та прикладна реалізація технологій LSS з урахування особливостей українського освітнього середовища. Практичне значення статті полягає в підвищенні якості надання освітніх послуг в ЗВО за допомогою застосування циклу безперервного поліпшення DMAIC та інструментів LSS на прикладі підвищення ефективності реалізації ключового процесу «Розробка науково-методичного забезпечення освітнього процесу». Встановлено критичні характеристики CTQC освітнього продукту «Комплекс науково-методичного забезпечення (КНМЗ)». Визначено поточні та цільові значення CTQC. Здійснено критичний аналіз причин невідповідностей CTQC цільовим значенням за допомогою FMEA-аналізу та картографування потоку створення цінності. Запропоновано практичні заходи щодо покращення якості процесу. Розраховано показники якості процесу після впровадження корегуючих заходів в освітній процес.
Посилання
1. Technology for implementing the “Lean Six Sigma” quality management model in higher education institutions. Part 1: Identification and measurement of the educational process critical to quality characteristics. Metrology and Instruments. 2024. № 1. P. 51-58.
2. Prasad K., Subbaiah K., Padmavathi G. Application of Six Sigma Methodology in an Engineering Educational Institution. Int. J. Emerg. Sci. 2012. № 2(2). P. 222-237. URL: https://www.researchgate.net/publication/256377930 (date of access: 14.09.2024).
3. Sunder V. Lean Six Sigma in higher education institutions. International Journal of Quality and Service Sciences. 2016. № 8. P. 159 – 178. URL: http://dx.doi.org/ 10.1108/IJQSS-04-2015-0043 (date of access: 06.08.2024).
4. Spiridonova A.A., Khomutova E.G. Application of FMECA method in process risk management of quality management system of higher educational institution. University Management: Practice and Analysis. 2013. P. 59-65.
5. Recommendations on the criteria application for evaluating the quality of an educational program. Kyiv, 2020. URL: https://sqe.gov.ua/wp-content/uploads/2022/01/Reko mendacii-shhodozastosuvannya-kriteriiv-ocinyuvannya-yakosti-OPP-ta-osvitnoi-diyalnosti-za-ciieyu-programoyu-1.pdf [In Ukrainian]. (date of access: 12.09.2024).
6. ISO 13053-1:2011 Quantitative methods in process improvement - Six Sigma - Part 1: DMAIC methodology.
7. ISO 13053-2:2011 Quantitative methods in process improvement - Six Sigma - Part 2: Tools and techniques.
8. Velychko O. M., Kolomiiets L. V., Hordiienko T. B., Shevtsov A. H., Karpenko S. R., Haber A. A. (Group expert evaluation and competence of experts. Odesa, 2015. URL: https://www.pedagogic-master.com.ua/public/groupexpert osin .pdf [In Ukrainian]. (date of access: 22.09.2024).