ДОСЛІДЖЕННЯ СТУПЕНЯ ЗАДОВОЛЕННЯ ВИМОГ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯКІСТЮ МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УНІВЕРСИТЕТАХ ЗА ДОПОМОГОЮ МЕТОДУ QFD

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30837/2663-9564.2025.2.10

Ключові слова:

розгортання функції якості, адаптований алгоритм, статистичний аналіз, кореляційний аналіз, статистична обробка результатів, функціональні вимоги

Анотація

Як доводять результати опитування здобувачів вищої освіти, наявність якісного навально-методичного забезпечення (НМЗ), є однією з найважливіших складових загальної якості освітнього процесу. Особливого значення наявність зрозумілого, сучасного, відповідного положенням освітньої програми НМЗ набуває в умовах он-лайн навчання під час воєнного стану в Україні, коли не завжди у здобувачів є можливість безпосереднього спілкування з викладачем в потрібний для цього час. Тому споживчі характеристики НМЗ, які реалізуються через функціональні вимоги, потребують ретельного дослідження, виділення окремих складових та аналізу ступеню їх важливості саме для здобувачів вищої освіти та стейкхолдерів освітнього процесу. Метою дослідження є розробка алгоритму аналізу споживчих запитів здобувачів вищої освіти якістю НМЗ на основі методу розгортання функції якості (QFD) та пріоритизація функціональних характеристик НМЗ з метою підвищення задоволеності споживачів освітніх послуг в українських університетах Методологія дослідження базується на застосуванні методу QFD. Статистична обробка результатів дослідження здійснена з використанням методів розрахунку коефіцієнту Альфа Кронбаха, дисперсійного аналізу, кореляційного аналізу, методу Парето. В результаті дослідження сформовано алгоритм застосування методу QDF для підвищення якості надання освітніх послуг, який враховує специфічні особливості сучасного освітнього середовища в Україні. Комплекс розроблених споживчих та функціональних характеристик НМЗ з визначеними ваговими коефіцієнтами може бути застосований для підвищення задоволеності споживачів освітніх послуг якістю НМЗ, які отримують освіту за галуззю знань G Інженерія, виробництво та будівництво, а загальний алгоритм – для  покращення якості освітніх послуг в усіх університетах України.

Біографії авторів

Інна Мощенко, Харківський національний університет радіоелектроніки

кандидат технічних наук, доцент кафедри Інформаційно-вимірювальних технологій, Харківський національний університет радіоелектроніки

Олег Запорожець, Харківський національний університет радіоелектроніки

кандидат технічних наук, доцент кафедри Інформаційно-вимірювальних технологій, Харківський національний університет радіоелектроніки

Посилання

Clayton M. Treading the quality path: a progress report ФВom Aston University. In Total Quality Management. Springer Netherlands, 1995. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-011-0539-2_79

Ermer D.S. Using QFD becomes an educational experience for students and faculty. Quality Progress, 1995. P. 131-136. https://asq.org/quality-progress/articles/using-qfd-becomes-an-educational-experience-for-students-and-faculty?id=1b8d243a6d70458b9aef956e9923bfdd&srsltid=AfmBOoqM6wpbs0-O975HJ-3Zdug4KaE4OVHuY2iX6_deP9T0t60U915v

Pitman G., Motwani J., Kumar A., Cheng C.H. QFD application in an educational setting: A pilot field study. International Journal of Quality & Reliability Management. 1996. 13(4). P. 99-108. DOI:10.1108/02656719610114434

Hwarng, H. B. & Cynthia, T. Translating customers’ voices into operations requirements A QFD application in higher education. International Journal of Quality & Reliability Management. 2001. 18(2). P. 195-225. DOI:10.1108/02656710110379075

Kumar M., Umar B. M., Tersona R. Higher Education in India Using Quality Function Deployment. Journal of International Law and International Relations. 2012. 2(1). P. 1111-1118. DOI:10.5829/idosi.mejsr.2023.12.8.1639

Karanjekar, S.B., Lakhe, R.R. and Deshpande, V.S. A QFD ФВamework for translating customer requirements into key operational activities in technical education sector. International Journal of Engineering Research & Technology. 2013. 2(10). P. 712–718. https://www.ijert.org/research/a-qfd-ФВamework-for-translating-customer-requirements-into-key-operational-activities-in-technical-education-sector-IJERTV2IS100267.pdf

Raissi N. Using QFD method for assessing higher education programs: An examination of key stakeholders' visions. International Journal of Management in Education. 2018. 12(1). P. 70-86. DOI:10.1504/IJMIE.2018.088386

Chan L.-K., Wu M.-L. Quality Function Deployment: A Comprehensive Review of Its Concepts and Methods. Quality Engineering. 2002. 15(1). P. 23-35. DOI:10.1081/QEN-120006708

Raza, S. A., Qazi, Z., Qazi, W., & Ahmed, M. E-learning in higher education during COVID-19: Evidence ФВom Blackboard learning system. Journal of Applied Research in Higher Education. 2022. 14(4). P. 1603–1622. https://doi.org/10.1108/jarhe-02-2021-0054

Rashid J., Amuthakkannan R. Implementation of Quality Function Deployment to Improve Online Learning and Teaching in Higher Education Institutes of Engineering in Oman. International Journal of Leaning Teaching and Educational Research. 2025. 23(12). P. 463-486. DOI:10.26803/ijlter.23.12.24

Jnanesh N. A., Hebbar C. K. Use of Quality Function Deployment Analysis in Curriculum Development of Engineering Education and Models for Curriculum Design and Delivery. Proceedings of the World Congress on Engineering and Computer Science 2008 WCECS 2008. https://www.iaeng.org/publication/WCECS2008/WCECS2008_pp574-577.pdf

Mou N., Mahfuzul R. Curriculum Development Through QFD for Business School: A Structured Literature Review. The Jahangirnagar Journal of Business Studies. 2018. 7 (1). P. 49 – 62. https://ssrn.com/abstract=3281878

Kanango J., Bhatnagar A., Gupta R., Kashiyap V. Designing a short-term training course curriculum using the quality function deployment (QFD). International Journal of Quality & Reliability Management. 2023. 40 (9): 2247–227. https://doi.org/10.1108/IJQRM-05-2022-0150

Moshchenko I.O., Nikitenko O.M. Value Stream Map Optimization Model in the Field of Educational Services. Collection of scientific works of the Odesa State Academy of Technical Regulation and Quality. 2023. 2(23). P. 6-15. https://doi.org/10.32684/2412-5288-2023-2-23-6-15

ISO 13053-2:2011 Quantitative methods in process improvement - Six Sigma - Part 2: Tools and techniques.

ISO 16355-1:2021 Application of statistical and related methods to new technology and product development process — Part 1: General principles and perspectives of Quality Function Deployment (QFD).

Роз’яснення щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми: методичний посібник [Електронне видання] / А. Бутенко, Г. Денискіна, О. Єременко, О. Книш, І. Сімшаг, О. Требенко. Київ : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2024. 127 с.

Moshchenko I.O., Zaporozhets O.V. Technology for implementing the Lean Six Sigma” quality management model in higher education institutions. Part 1: Identification and measurement of the educational process critical to quality characteristics. Metrology and Instruments. 2024. 1. P. 51-58. https://doi.org/10.30837/2663-9564.2024.1.10

Moshchenko I.O., Zaporozhets O.V. Technology for implementing the “Lean Six Sigma” quality management model in higher education institutions. Part 2: inconsistencies analysis, educational process improvement and control of improvements sustainability. Metrology and Instruments, 2024. 2. P. 56-63. https://doi.org/10.30837/2663-9564.2024.2.11

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-16

Номер

Розділ

Метрологія, прилади, управління якістю